tirsdag den 3. februar 2009

Cirkelinekjoler og overlocker!

Jow jow, jeg har fået mig en overlocker! En Bernina 800MD, som syr som en drøm. Glem alt om sømme der bølger, sømme der trævler eller for den sags skyld om knappenåle. Bare stoffet i maskinen og så derudaf. Det er herligt, skal jeg lige love for. Jeg elsker den allerede!

Mens jeg stadig bare gik og drømte om den fik jeg dog også syet lidt på min Brother (som jeg i parantes bemærket også er meget glad for. I Stof og Stil var jeg faldet over en rulle rød babyfløjl med store brune prikker. Og hvad kunne den mon bruges til? Jo, en Cirkeline-kjole! Intet mindre, og perfekt til tøsen som elsker Cirkeline. Jeg har lige lånt Ulla Welinders bog Børnetøj 4-10 år, og der var det perfekte kjolemønster sørme.

Lidt elastik, kantebånd på bagsiden og noget bredt brunt zigzagbånd, og så blev resultatet sådan her:



Behøver jeg at sige, at tøsen elsker den?! Og den klæder hende. Så i samme ombæring fik jeg brugt lidt af alt det stof, jeg har liggende - og fik kreeret en lilla kjole efter samme model:



Mit første overlocker-projekt er faktisk syet efter samme mønster. Det er bare en bluse i stedet. Samtidig har jeg også fået lært, hvordan jeg syr smocksyning på min symaskine, og det var slet ikke svært! Jeg fandt en fin forklaring på Karlsons Kludeskab, og så var det ellers bare derudaf med elastiktråd i undertrådsspolen. Og vupti! blev resultatet denne lille blomstrede sag. Overlockeren kom virkelig til sin ret med rullekanterne - for smocksyning er nu ikke det samme, hvis der skal laves almindeligt ombuk.



Jeg indrømmer det: Jeg burde have undladt smock-en på brystet, men jeg gik lidt amok over mine nye færdigheder...

I går aftes fik jeg endelig syet noget til mig selv, en bluse i næsten samme snit som Thildes kjoler. Jeg ved ikke helt hvorfor, men raglanærmer og rynket halsudskæring tiltaler mig i øjeblikket. Her er det dog ikke i A-form men derimod en let tajleret kjole, som jeg har afkortet.



Og i nakken kan man ane den første af mine helt nye, fine "smutling"-labels!

Når jeg ikke syr, er jeg pt. bidt af en gal strikker/filter. Hjemmesko, kaffehætte og vanter er det blevet til indtil videre. Men på pinden har jeg i øjeblikket et skægt lille lyserødt projekt. Meget tøset, og både med filt, strik og hækling. Tøsen spørger dagligt om den bliver færdig i aften? Nej det gør den desværre ikke, men snart skat. Det samme kan man vist ikke sige om mit lækre lækre Muir-sjal, som ligger helt stille for tiden. Og har været mere end et år undervejs. Men det kommer, det kommer...

Ingen kommentarer: